Köpvillkor
Sammanfattning
-
- Alla produkter på hemsidan finns normalt i eget lager
-
- Vi skickar oftast samma dag vid beställning innan 14:00
-
- Leveranstiden inom Sverige är i normalfallet 1-2 vardagar
-
- Fraktkostnaden är 39 kr för lättare varor med brev
-
- Fraktkostnader från 49 kr för tyngre varor med DHL eller PostNord (TV: 179-399 kr)
Kundtjänst
Har du frågor du inte riktigt får svar på här? Kontakta oss via epost eller ring in till oss så svarar vi mer än gärna på dina frågor.
Maila till oss: [email protected]
Ring till oss: 0774 - 43 33 34 (vardagar mellan 10 - 17)
Pixelgaranti
Billigteknik har 100% garanti mot döda, låsta eller konstant lysande pixlar som vid leverans finns på våra bärbara datorer. Detta innebär att du som kund har rätt att häva köpet, efter bildbevis samt Billigtekniks godkännande, om pixelfel finns på din bärbara dator. För övriga produkter gäller respektive tillverkares pixelpolicy och garanti. För att pixelgarantin ska gälla måste felet rapporteras inom 24 timmar från mottagandet av varan. Pixelgarantin gäller ej om du köper en dator där det uttryckligen står angivet att den har pixelfel, och därmed är extra prissänkt.
Garanti
Varor med garanti från Billigteknik
För produkter där det står angivet att det finns garanti från Billigteknik så ger vi en garanti under den angivna tiden som börjar löpa det datum du mottar varan. Denna garanti ger dig ett ytterligare skydd utöver de konsumenträttigheter som du har enligt lag (exempelvis genom att vi inte tar ut någon felsökningsavgift under garantitiden, att du inte behöver anmäla fel inom två månader och att garantin kan överlåtas). Garantin följer varan och kan överlåtas till en ny ägare förutsatt att den nya ägaren kan uppvisa vårt ursprungliga försäljningskvitto.
Vår garanti täcker ursprungliga fel som påverkar varans funktionalitet. Det finns inget krav på att fel måste meddelas inom en viss tid så länge det meddelas innan garantitidens utgång, alternativt maximalt två månader efter garantins utgång förutsatt att felet har upptäckts inom garantitiden. Att garantin täcker ursprungliga fel innebär bland annat att den ej omfattar normal förbrukning av förbrukningsvaror som bläckpatroner och batterier (inklusive laddningsbara) samt fel som uppstått på grund av felaktigt eller ovarsamt användande (handhavandefel, vanvård), olyckshändelse (tappskada, vattenskada), blixtnedslag eller dylikt. Observera också att garantin ej gäller eventuella mjukvarufel som orsakas av tredje part.
Kontakta vår kundservice om du har ett fel på din vara som du tror faller under garantin så hjälper vi dig att på bästa sätt avhjälpa felet. Om varan behöver skickas in till oss för åtgärd eller felsökning får du en förbetald fraktsedel av oss. Vi kan också skicka ut lämpligt emballage för frakt av varan utan kostnad om du har behov av det. Om varan skickas in till oss och vi kan visa att felet inte täcks av garantin (exempelvis vid handhavandefel) så tar vi inte ut någon felsökningsavgift eller undersökningsavgift för detta så länge varan har garanti. Om du önskar att vi åtgärdar dylika fel som inte faller under garantin behöver dock avgift erläggas för detta, och om du vill ha varan i retur behöver du också betala en fraktavgift för utskicket. För varor som har fel som täcks av vår garanti belastas du aldrig någon avgift för avhjälpning av felet eller för frakt tur och retur.
Varor med garanti från tillverkaren
För produkter där det står angivet att det finns garanti från tillverkaren så kan du kontakta den aktuella tillverkaren för mer information om garantivillkoren. Vid utnyttjande av garanti från tillverkaren så går det alltid fortast att kontakta dem själv för åtgärd, men självfallet kan vi också hjälpa till om du föredrar det. Om vara med tillverkargaranti skickas in till oss för åtgärd gäller samma villkor som för varor med vår garanti enligt ovan, men observera att vi inte styr över eller ansvarar för eventuella undersökningsavgifter som tillverkaren tar ut om de visar att varan inte har ett fel som täcks av garantin.
Varor utan angiven garanti
För produkter som inte har någon angiven garanti finns det ingen garanti enligt ovan, men du har fortfarande ditt vanliga konsumentskydd med reklamationsrätt för ursprungliga fel enligt konsumentköplagen. Läs vidare under punkten Reklamation nedan.
Reklamation
Om varan du köper inte har någon garanti angiven eller om garantin har gått ut så omfattas köpet av reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt för ursprungliga fel i tre år från leveransdatumet. De två första åren måste vi visa att felet inte är ursprungligt utan beror till exempel på handhavandefel eller yttre påverkan som tappskada eller liknande för att neka kostnadsfri åtgärd enligt reklamationsrätten. Det tredje året är det du som kund som måste visa att felet är ursprungligt för att vi ska åtgärda felet kostnadsfritt. Reklamationsrätten gäller endast den ursprunglige köparen och överlåts inte om du säljer varan till någon annan.
Att reklamationsrätten täcker ursprungliga fel innebär bland annat att den ej omfattar normal förbrukning av förbrukningsvaror som bläckpatroner och batterier (inklusive laddningsbara) samt fel som uppstått på grund av felaktigt eller ovarsamt användande (handhavandefel, vanvård), olyckshändelse (tappskada, vattenskada), blixtnedslag eller dylikt. Observera också att reklamationsrätten ej gäller eventuella mjukvarufel som orsakas av tredje part.
Upptäckta fel på varan måste meddelas till oss inom skälig tid från det att felet borde ha upptäckts (inom två månader från att det borde ha upptäckts anses alltid vara inom skälig tid). Kontakta vår kundservice om du har ett fel på din vara som du tror faller under reklamationsrätten så hjälper vi dig att på bästa sätt avhjälpa felet. Om varan behöver skickas in till oss för åtgärd eller felsökning får du en förbetald fraktsedel av oss. Om varan skickas in till oss och vi kan visa att felet inte är ursprungligt (exempelvis vid tappskada eller liknande) så tar vi ut en undersökningsavgift på upp till 600 kronor för att täcka våra omkostnader för frakt och felsökning samt eventuellt ytterligare avgifter om reparation önskas. För varor som har fel som täcks av reklamationsrätten belastas du aldrig någon avgift för avhjälpning av felet eller för frakt tur och retur.
För att läsa hela Konsumentköplagen, klicka här.
Lösning och hjälp i tvistemål
Vi på BilligTeknik hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenter ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserat i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp i ett tvistemål. Du hittar hemsidan på http://ec.europa.eu/consumers/odr/
BilligTeknik förbinder sig också att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. ARNs hemsida hittar du på www.arn.se och deras adress är ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Företag och reklamation
Företag som beställer från oss godkänner att de inte kan åberopa reklamation enligt 32§ i Köplagen utan är hänvisade enbart till eventuell garanti enligt punkten Garanti i våra köpvillkor. Privatpersoner har reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Beställning
Beställning kan ske genom e-butikens ordersystem, via e-post eller per telefon i de fall någon säljare finns tillgänglig. En bekräftelse på beställningen ska mottas skriftligen via mail i samtliga fall där mailadress till kund finns att tillgå. Produkter som finns tillgängliga för beställning via Billigtekniks hemsida skickas vanligtvis omgående, oftast inom 24 timmar på vardagar, med reservation för oförutsedda händelser samt produkter där annan leveranstid anges. Produkter som kan förbokas skickas omgående efter leverans till Billigteknik. Samtliga produkter, förutom ovan nämnda med längre leveranstid angiven, finns i Billigtekniks eget lager för omgående leverans.
Vi ingår endast avtal med myndiga personer (över 18 år).
Frakt/leverans
Lägger du din beställning före kl. 14.00 och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas varorna normalt samma dag. Leverans till privatpersoner och företag sker normalt följande vardag. Undantag finns för helger och även vissa avlägsna platser i landet. Alla leveranser sker med vald speditör enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning. De transportfirmor som används är PostNord och DHL.
Fraktkostnad tillkommer på samtliga ordrar som kund lägger hos Billigteknik, med undantag för beställningar där kunden väljer att hämta ordern vid lagret i Lund. För order inom Sverige kostar frakten normalt 39 kronor eller 49 kronor beroende på storlek och speditör. För större TV kostar frakten 179 - 399 kronor beroende på valt leveranssätt. För leveranser till Danmark tillkommer frakt med 49 DKK, eller om det är större TV 179-399 DKK.
Vid ordrar av stor volym förbehåller vi oss rätten att ta ut en högre avgift för frakten alternativt att stoppa ordern om kund inte accepterar detta.
Det är på köparens ansvar att tillgodose att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen följer upp leveransen hos speditören samt tillgodoser att den avhämtas på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis inom sju (7) dagar från avsändandet. Vi har som målsättning att erbjuda leveranser inom högst 14 dagar. Leverans sker endast till Sverige, Danmark (ej Grönland och Färöarna) och Finland ifall ej annat avtalats. Vid en eventuell försening har ni som kund rätt att häva ert köp kostnadsfritt.
Skulle du mottaga ett paket som blivit skadat i transporten eller som på annat sätt avviker från beställningen är det viktigt att du snarast (inom 24 timmar) kontaktar Billigteknik Sweden AB eller den transportfirma som levererade paketet för att skapa ett reklamationsärende. Fotografera paketet, inneremballage, fraktsedel samt produkt och skicka per e-post till [email protected]. Sker inte denna kontakt inom skälig tid (24 timmar vid synlig skada och tre (3) arbetsdagar vid dold skada) kan en transportskada inte reklameras och returrätten förfaller.
Hämta i Butik
Varor kan avhämtas hos Billigteknik i Lund utan leveranskostnad. Betalning sker antingen genom förskottsbetalning, faktura/delbetalning eller med kort med PIN-kod.
Walley Checkout Privatkund
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
Walley Checkout Företagskund
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor.
Kortbetalning (Walley)
Kortbetalning sker säkert och direkt via Walley. Betalningen tjänsten är säker och certifierad enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Secure Socket Layer (SSL) skapar en säker och krypterad förbindelse mellan din dator och betalningsserver Stripe. All överföring sker tryggt utan att obehöriga kan komma åt någon information. Vi lagrar heller aldrig några konto- eller kortuppgifter.
När du gjort din betalning kommer du automatiskt tillbaka till vår webbplats där du får ditt kvitto. Om ditt kort har stöd för 3-D Secure används det för säkrast möjliga kortbetalning. Vid betalning på internet använder Secure Electronic Transaction (SET), som är en internationell säkerhetsstandard för onlinebetalningar.
Konto- eller kreditkortet debiteras innan leverans. I samband med debitering kommer beställaren erhålla bekräftelse via email. I det fall kortet inte kan debiteras kommer ytterligare ett försök göras efterkommande dag. Misslyckas kortet att debiteras båda dessa gånger kommer ingen leverans att ske.
Hyra (Wasa Kredit)
Vi använder Wasa Kredits betallösning för dig som är företagskund och önskar betala genom Wasa Kredits hyra.
Wasa Kredits hyra – Skapa utrymme för investeringar!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Wasa Kredit äger varorna under hyresperioden och ditt företag har nyttjanderätt. Månadsavgiften är avdragsgill. Du kan även välja att lägga till en förmånlig allriskförsäkring. Vid köptillfället görs en kreditprövning där bland annat kreditupplysning tas.
Läs mer om Wasa Kredits villkor för hyra här.
Köpgaranti
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade medlemmar hos PriceRunner.
För dig som inte är medlem på PriceRunner och besökt oss genom deras tjänst så kan du ändå få ditt köp omfattat av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är att inom en timme registrera dig gratis på deras hemsida. Det går på ett kick! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti här.
Om du vill att ditt köp ska täckas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig. Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter. Besök PriceRunner för en lista på kategorier som är undantagna samt fullständiga villkor för Köpgarantin.
Visste du att PriceRunner är Sveriges främsta tjänst för produkt- och prisjämförelser som sedan 1999 hjälper över 1 miljon svenskar att göra bättre köp varje månad. Tjänsten är oberoende och låter ej butiker påverka den information som du som kund tar del av.
Marknadsföring
Billigteknik förbehåller sig rätten att skicka ut epost, sms och notifikationer till våra kunder i samband med kampanjer.
Outlösta försändelser
För försändelse som ej hämtats ut och har gått i retur till Billigteknik förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 299 kronor för att täcka transport- samt administrationskostnader. Ytterligare fraktavgift behöver också erläggas om ett nytt utskick önskas.
Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan eller varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på [email protected] så skickar vi formuläret till dig.
Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standardleveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. BilligTeknik har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först).
Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får en förbetald returfraktsedel från oss via e-post som du kan använda om du önskar (se kostnad i tabellen nedan).
Kostnad för returfrakt vid användning av vår fraktsedel
- Under 2 kg: 49 kronor
- Bärbara datorer: 79 kronor
- Stationära datorer: 99 kronor
- TV: 499 kronor
Ångerrätten gäller inte datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då plomberingen har brutits. Detta gäller även eventuell teknisk plombering. I de fall då varan använts utöver vad som är nödvändigt för att konstatera varans egenskaper eller funktioner kan vi komma att debitera en avgift för den värdeminskning som uppstått. Dessa ärenden hanteras individuellt. För använda hygienartiklar och kroppsnära produkter såsom rakapparater, tandborstar, in-ear hörlurar gäller inte ångerrätten av hygienskäl. Är produkten oanvänd så går det dock bra att ångra köp av hygienartiklar.
Observera att ångerrätten ej är tillämplig för företag. Ångerrätten gäller inte heller för tjänster där tjänsten är påbörjad med kunds samtycke eller för datorer som byggs speciellt för kund. Genom att lägga en order innehållande en tjänst ger du samtycke till att vi påbörjar tjänsten omedelbart, om inte annat är överenskommet. För produkter som innehåller både en tjänst och en fysisk produkt (exempelvis uppgradering av SSD-hårddisk eller RAM-minne) behåller vi vid ångrat köp en avgift för tjänsten på 299 kronor för RAM-uppgradering och 499 kronor för SSD-uppgradering. För datorer som byggs speciellt för kund kan vi acceptera retur av produkten mot en kostnad av 20% av köpeskillingen för produkten ifråga.
För att häva ert köp enligt ångerrätten kontaktar ni vår kundtjänst via telefon (0774 - 43 33 34), e-post ([email protected]) eller brevledes (Billigteknik Sweden AB, Skiffervägen 20, 22478 Lund, Sverige). Det går bra att använda konsumentverkets standardiserade ångerblankett som återfinns här.
Produkterna ska paketeras i originalemballage och i dess inre skyddsförpackning eller annat motsvarande emballage. Vid placering av retursedel, se gärna till att den inte täcker något serienummer eller modellbeskrivning.
Om originalemballaget inte finns så bör ett motsvaranade vara minst fem till tio centimeter av dämpande emballage runt om hela produkten. Vid större och tyngre produkter kan mer behövas. Det rekommenderas även att vid emballering av t.ex. en All-in-One dator eller en skärm så ska foten kopplas av om möjligt och packas separat för att minska möjligheten till att skada uppstår.
Prismärkning
Överstrukna priser avser tillverkarens rekommenderade försäljningspris det datum varan lanserades, även kallat listpris. De priser som är angivna med röd text är vårt rabatterade försäljningspris vi erbjuder kund. Detta är praxis inom branschen. I vissa fall kan återförsäljare välja att sälja produkter under listpriset, då tillverkaren endast ger en rekommendation om försäljningspris. Vi kan inte ta ansvar för varierande prissättningar hos andra återförsäljare. Givetvis följer vi branschorganisationens rekommendation vid vår prissättning.
Inlämning av uttjänt elektronik
Vid köp av elutrustning från oss erbjuder vi möjligheten att kostnadsfritt returnera en likvärdig, uttjänt produkt baserat på "En mot En" principen, oavsett produktens storlek. Vi ser det som vår skyldighet att informera våra kunder om denna möjlighet vid varje försäljning eller besök i butik. När du lämnar tillbaka din uttjänta elutrustning till oss ser vi till att den överlämnas till ett godkänt insamlingssystem för korrekt återvinning och behandling. Vi värdesätter vår planets välbefinnande och tackar dig för att bidra till en hållbar framtid genom att handla med oss.
Sekretess och säkerhet för personuppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom personnummer, namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Billigteknik kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.
Genom att använda våra tjänster godkänner du även vår Integritets- och dataskyddspolicy som finns här.
Friskrivning
Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och felaktigt angivna priser, produktbeskrivningar, specifikationer eller missvisande bilder. Motsvarar produkten inte kunds förväntningar på grund av en felaktig beskrivning från vår sida har kunden självfallet rätt till kompensation eller hävning av köpet. I de fall ett pris har varit felaktigt angivet förbehåller vi oss rätten att annullera ordern, alternativt informera om det korrekta priset så att kunden antingen kan godkänna det nya priset eller be om att ordern i stället ska annulleras.
Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå enligt ovanstående köpvillkor ska vårt ansvar, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, begränsas till ett belopp som högst motsvarar köpeskillingen för den order varpå skadeståndsskyldigheten grundas.
BilligTeknik ansvar omfattar endast direkta förluster och under inga omständigheter indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kunds förlust av data.
Varken Billigteknik eller tillverkaren tar ansvar för information på hårddiskar och andra typer av lagringsmedia som lämnas in på garanti, reklamation eller för service. Vi uppmanar kunderna att ofta göra backup på sina hårddiskar och lagringsmedia för att inte information och media som familjebilder, dokument med mera ska gå förlorad vid något tillfälle.
Eventuella rabattkoder gäller inte varor som nya telefoner exempelvis iPhones, surfplattor eller programvara samt spelkonsoler. Det är inte tillåtet att använda fler än en rabattkod per köp.
Cookies
Vad är cookies?
På vår webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.
Det finns två huvudtyper av cookies: 1) en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid. 2) en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
Hur används cookies?
Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg, kunna hantera ditt köp, säkerställa att besökaren loggat in på webbplatsen och därigenom slipper logga in på varje ny sida denne besöker, för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp. Permanenta cookies används bland annat för att lagra dina eventuella personliga inställningar hos oss så att du exempelvis slipper göra om vissa val varje gång du besöker Webbplatsen samt för att anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig. Sessionscookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen. Genom att använda vår webbplats och/eller genom att godkänna våra allmänna villkor samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas, se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk. Notera att om du väljer att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra köp på Webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.
Hur tar man bort cookies?
Om du inte längre vill använda cookies kan du stänga av cookies i inställningarna i din webbläsare. Du kan även ställa in webbläsaren så att du uppmanas varje gång vår webbplats försöker placera en cookie på din dator. Du kan också använda din webbläsare för att radera tidigare lagrade cookies. Hur du tar bort cookies beror på vilken webbläsare du använder. Om du använder en PC kan cookies tas bort med hjälp av kortkommandot [CTRL]+[SHIFT]+[Delete].
Observera att om du väljer att inte använda cookies är funktionaliteten hos vissa delar av webbplatsen begränsad. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.